www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is do 16 aug 2018, 08:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: pastel spitsstaart
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010, 19:18 
lid

ik ben vandaag ook in apeldoorn geweest en heb voor het eerst een pastel spitsstaart gezien,ik had er al wel eens van gehoord maar had ze nog nooit gezien,wat een mooie kleur is dat.
zijn deze vogels er nog niet veel of is er wel redelijk aan te komen,en hoe is de vererving
en wat is ongeveer de prijs van deze vogels.
verder vond ik de bleeksnavel grijs ook erg mooi,maar hier zal een ander misschien van zeggen wat een kleurloze vogel .maar niet iedereen heeft de zelfde smaak ,gelukkig.

Profiel  

Berichttitel: Re: pastel spitsstaart
BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010, 20:27 
lid

die pastel is de combinatie van isabel en grijs, dus die kun je zelf kweken als je beide kleurslagen bezit, kost wel wat tijd en minimaal 2 generaties, maar het kan.

ik ben het met je eens dat dit een erg mooi kleurtje is.

(bleeksnavel grijs idem dito, kun je ook zelf kweken, kost ook twee generaties alleen daar zijn de kansen groter)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010, 21:53 
lid

hallo hans
maar als je eenmaal pastellen hebt hoef je toch geen combinatie van 2 kleuren meer te doen,of is dit een simpele gedachte van mij.
ik heb zelf wel ervaring met pastel kapoetsen en daar is pastel dominant en heb je geen split vogels
maar ik kwam er van de week achter dat bij de roodkoppapegaaiamadines de pastel geslachtsgebonden is en dus alleen split mannen heeft.
is de pastel spitsstaart ook geslachtsgebonden

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010, 22:49 
lid

beste j.taal

volgens mij zit je met de vererving van de pastel roodkop papegaaiamadine verkeerd en vererft deze autosomaal reccesief wat inhoud dat je zowel split mannen als split poppen kunt hebben

ik heb dit antwoord ook geven bij de papegaaiamadines

mvgr john

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 02:22 
lid

Beste J. Taal.

de pastel spitsstaart in apeldoorn is geen pastel maar een combinatie van de isabel en grijze spitsstaart. het is dus een isabel grijze en geen pastel. Hij is hoogwaarschijnlijk onder die naam ingeschreven omdat er geen klassenummer aanwezig is voor de combi isabel grijs. Tenminste dat neem ik aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 02:27 
lid

j.taal schreef:
hallo hans
maar als je eenmaal pastellen hebt hoef je toch geen combinatie van 2 kleuren meer te doen,of is dit een simpele gedachte van mij.
ik heb zelf wel ervaring met pastel kapoetsen en daar is pastel dominant en heb je geen split vogels
maar ik kwam er van de week achter dat bij de roodkoppapegaaiamadines de pastel geslachtsgebonden is en dus alleen split mannen heeft.
is de pastel spitsstaart ook geslachtsgebonden

Ik hou het even bij spitsstaarten nu, anders wordt het onoverzichtelijk...

Ik zei dus al dat het géén pastel is.
Het is dus géén pastel mutatie, een pastel mutatie bestaat (nog) niet bij de spitsstaart.
Maar als een inzender op zijn inschrijfformulier aangeeft 1 maal een Pastel Spitsstaart amadine, dan komt hij ook zo in de catalogus (er zitten ook overgoten binsen ingeschreven, dat zijn pastel bruinen)

Het betreft een combinatie van de grijze spitsstaart en de isabel spitsstaart en dat geef je dus geen "handelsnaam" zoals pastel, maar de naam wat het werkelijk is: een isabel grijs dus.
Net zoals je bij een zebravink de combinatie van zwartwang en masker in de grijsserie zwartwang masker grijs noemt en geen witte zwartwang (of zo)

Een isabel grijze spitsstaart die kweek je door een isabel aan een grijze te paren, maakt niet uit welke de man is, alle jongen daaruit zijn dan split voor zowel isabel als grijs.
Als je twee van dergelijke jongen aan elkaar paart dan heb je daaruit een kans van 1 op de 8 kans op een combinatievogel, de isabel grijs.

Hoe de pastel vererft bij andere vogelsoorten doet weinig ter zake, zeker bij niet-prachtvinken als kapoetsensijzen kan de vererving volstrekt anders zijn dan bij prachtvinken.
Zo vererven bij de prachtvinken tot nu toe alle roodoog mutanten (lutino's, creme-ino's, ino's) geslachtsgebonden, bij parkieten zijn er naast geslachtsgebonden ino's ook recessief verervende ino's, dus dat zegt helemaal niks.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 11:35 
lid

oke,bedankt het is me nu geheel duidelijk

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2010, 08:59 
lid

Bij de jeugd zat ook een mutatie spitsstaart die als grijs was ingeschreven. Was naar mijn idee veel te licht voor grijs. Maar welke kleur het wel was????? Er zaten er 2 en die andere was wel een grijze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2010, 00:32 
lid

even ter info voor degenen die er niet geweest zijn, op de grote vogelmarkt in Zwolle zat een koppel bestaande uit een isabel grijs met een wildkleur dubbelsplit te koop voor 200 euro.
ik heb ze laten zitten (uiteraard)

En op de voorpagina van de Onze Vogels van deze maand staat een foto van deze combi

Er zaten nog wel meer leuke vogels te koop, ik heb coloria's gezien, gele zwartoog driekleuren, geelmasker emblema's, "bastaarden" van witoor maskers met de gewone masker

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2010, 20:26 
lid

hallo hans
ik stond zelf ook met vogels in zwolle.
op een gegeven moment kreeg ik een portugees bij mij,die had ook een koppel gele emblema,s in z,n kistje.hij had hier €600,- voor betaald maar hij had er wel een albino goulds pop en ik denk een split lutino goulds man bij gekregen.
wat moesten de coloria,s kosten,die heb ik niet gezien,maar nou heb ik ook niet alles gezien,omdat ik zelf ook met vogels stond.
ik heb nog wel een mooi koppel bruinborst rietvinken(man roodbruin)op de kop kunnen tikken voor een knappe prijs.
€200,- voor die spitsstaarten vindt ik ook behoorlijk aan de hoge kant.
ik vraag me af of er in nederland wel raszuivere witoor masker amadines zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]