www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is vr 25 mei 2018, 03:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Coloria
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 22:24 
lid

In het topic 'Even voorstellen' komt de coloria, via een foto, al even ter sprake.

Zou iemand mij kunnen vertellen of deze vogel een man of vrouw is? Het is dus een vogels van 2012 en gezien het vlekkerige rood op de hals mogelijk nog niet goed op kleur, zo lijkt het dus op een pop? Leeftijd weet ik niet precies maar hierbij nog een paar plaatjes die ik geschoten heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel: Re: Coloria
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 14:31 
lid

Hoi Jos,

Ik zag je bericht ook in mijn gastenboek.
Zo op de foto's zou ik erop gokken dat het een pop is. Maar moeten we de ring niet lezen als geboren in 2007 met ringnummer 12?
Altijd erg irritant die buitenlandse ringen.

Wat deze waard zijn? Ze staan het afgelopen jaar eigenlijk alleen af en toe in de verkoop bij PW vogels en ik dacht 325 per koppel.
Maar het is wel duidelijk een vogel in de categorie: "het is maar wat de gek er voor geeft".
Als je nou eens DNA opvraagt dan weet je zeker wat het is en daar heeft de koper bij dit soort vogels gauw een paar tientjes extra voor over, tenzij deze inderdaad van 2007 is. Ik ken maar 1 kweker die regelmatig met deze soort kweekt. Maar ik ga geen namen noemen op internet en zeker geen contactgegevens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 15:41 
lid

Oké, bedankt; op de ring staat MN 074 en 12. Mijn inziens van 2012. Naar de egale blauw te oordelen zou ik zeggen dat de vogel toch wel op kleur is; jongen zouden minder blauw hebben. Dan zou het dus een pop moeten zijn; op foto's zie ik namelijk vogels met aanzienlijk meer rood. Op afstand lijkt het rood bij 'mijn' vogel egaal, alleen van dichtbij zie je het vlekkerige patroon.

Inmiddels las ik dat het er op lijkt dat de wildpopulatie redelijk stabiel (op Mount Katanglad zelfs redelijk algemeen maar wordt snel overheen gekeken) is en dat deze soort een groter verspreidingsgebied heeft dan gedacht. De soort is inmiddels op alle bergen van Mindanao gesignaleerd en wordt nu ingeschaald als niet bedreigd.

In overleg met de eigenaar ga ik op zoek naar een mannetje voor deze vogel.

Laatst bijgewerkt door Jos op zo 11 nov 2012, 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 17:46 
lid

zo te zien een pop
mvg marc

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]