www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 02:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ino Zilverbekken
BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009, 15:52 
lid

Beste,

een vraagje over deze leuke zilverbekjes.

Langs welke weg kunnen ze het beste gekweekt worden? En hoe vererven ze? Want de informatie op internet is tegenstrijdig.

Ik heb afgelopen seizoen 1 ronde jongen uit ino man x donkerbuik pop gehaald. Allen donkerbuiken. De achtergrond va de man is onbekend de pop komt uit mijn eigen donkerbuiklijn. Dus al minstens 3 generaties donkerbuik op donkerbuik.

Graag jullie advies. Tevens als iemand nog splitten wil ruilen:) dat kan.

Profiel  

Berichttitel: Re: Ino Zilverbekken
BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009, 16:43 
lid

De ino zilverbek een geslachtsgebonden mutatie, dus je hebt pech gehad dat je er geen ino's uit hebt gekweekt.
Uit Ino man x donkerbuik pop alleen maar donkerbuik jongen kweken dat betekent dat alle jongen sowieso mannen zijn en split ino.
En dat de kans groot is dat de vader een Ino donkerbuik is, en in ieder geval een Ino split donkerbuik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009, 16:48 
lid

Hoe je ze het best kunt kweken da's een heel andere vraag, zoals met veel soorten zijn de mannen het grootst en de mannen zullen ook het meeste rood op de staart/stuit kunnen tonen dus je moet voor de TT kweek koppels opzetten van een Split ino man x ino pop, en of die vader dan een donkerbuik of een wildkleur is da's niet zo heel spannend

Als je kweekvogels wilt kweken, dus modellen er op wilt brengen, dan paar je een ino man aan een joekel van een pop (kleur van de pop is niet het belangrijkste, maar geen ino), alle mannen die daar uitkomen zijn split ino en alle poppen zijn vol ino, daar neem je de grootste vogels van en die paar je dan de generatie daarna weer in in de TT lijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009, 20:57 
lid

Hoi Hans,

thanx! Dat maakt een hoop helder.

Mijn eerste doel is inderdaad formaat en model verbeteren, dit via grote doch minder getekende donkerbuikpoppen.

Zelf had ik bedacht dat het kweken via wildkleur minder handig is omdat de kleuregaliteit van de donkerbuik mooier is dan bij de wildkleur en je misschien last kan hebben van restanten van de tekening bij de wildkleur. Maar goed dat is mijn eigen gedachtekronkel.

Ik ga dus nu op zoek naar mooie ino poppen om te paren aan mijn split mannen.

Kunnen deze dan trouwens niet ook poppen zijn? ino/donkerbuik x donkerbuik geeft toch ook donkerbuikpoppen of zie ik dat verkeerd? De jongen zijn nog maar 1,5 maand oud dus kan het helaas nog niet vertellen op zang.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009, 23:10 
lid

tommy schreef:
ino/donkerbuik x donkerbuik geeft toch ook donkerbuikpoppen of zie ik dat verkeerd? De jongen zijn nog maar 1,5 maand oud dus kan het helaas nog niet vertellen op zang.

Een ino kan uiterlijk een ino zijn, maar wel allerlei mutanten vol of split bij zich dragen, omdat een ino uiterlijk alle kleuren maskeert.
Een donkerbuik bruin ino ziet er hetzelfde uit als een zuivere ino.

als jij schrijft ino/donkerbuik dan bedoel je ino split donkerbuik, althans daar ga ik dan van uit.
Als je aan elkaar paart een ino split donkerbuik man aan een donkerbuik pop dan kweek je daaruit:
alle poppen zijn ino
alle mannen zijn split ino
de helft van de jongen is split donkerbuik, de andere helft is vol donkerbuik
opgeteld is dat:
a. 25% donkerbuik split ino man
b. 25% wildkleur split donkerbuik ino man
c. 25% donkerbuik ino pop
d. 25% ino split donkerbuik pop
waarbij c. en d. er uiterlijk eender uitzien, maar genetisch dus anders in elkaar zitten.

leuk he die erfelijkheid.... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009, 00:35 
lid

Dus als ik het goed begrijp dan mag je niet ino x ino kweken.
Of zie ik dat verkeerd.
Heb namelijk een koppel ino x ino zitten.
Graag enige uitleg.
Welke kleur ik er dan tegen moet zetten een donkerbuik of een wild kleur

Bedankt alvast.

Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009, 02:02 
lid

ino's (en dat geldt voor alle roodogen, ino, albino, lutino, rubino, satinet en fallow) aan elkaar paren kun je beter niet doen, dit hoofdzakelijk vanwege oogproblemen.
Roodogen zien sowieso al minder dan een wildkleur en roodogen aan elkaar paren versterkt het zwakke zicht meestal. Bij bepaalde soorten kan het zelfs blindheid in de hand werken.
Ik moet zeggen de ene roodoog is de andere niet, een ino zilverbekje ziet meer dan bijvoorbeeld een lutino driekleur pap am en veel meer dan de gemiddelde creme ino gordel/spitsstaart, maar het blijft de goden verzoeken als je roodogen aan elkaar paart.

Een andere reden is dat ino's gemiddeld gezien niet de allergrootste vogels zijn en als je die aan elkaar paart kweek je meestal eerder mindere modelvogels dan betere.

De paringen ino x onverwante niet-ino geeft je de kans om vers bloed en formaat in te kweken, via een forse en onverwante wildkleur of donkerbuik. Deze paring gebruik je dus om er model in te brengen en verse genen voor de vitaliteit.
Alle mannen zijn dan split ino, alle poppen zijn dan ino, ik zal niet zeggen dat een ino pop geen fatsoenlijke punten haalt, maar mannen scoren vaak net even iets beter.

Om ino mannen te kweken zet je dan dus het best de paring op van een split ino man x ino pop, daar kweek je dan uit: (alles 25%)
split ino man, ino man, ino pop en wildkleur pop, dus de kans op een ino man is 25%,

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009, 03:17 
lid

Hoi Hans,

Welke kleur zou je tegen een ino te zetten.

De donkerbuik of de wildkleur.

Waaruit kunnen dan de "mooiste" TT vogels komen. ( combinatie )

En inderdaad de popjes ino zijn kleiner dan de mannen.

Dus ik zou bij mijn man ino een pop bij moeten halen ( donkerbuik of wildkleur )

Gr Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009, 10:42 
lid

ik zei hierboven al dat een ino alle andere kleurslagen maskeert, dwz dat de ino gewoon uiterlijk(!) elke andere mutatie overschildert in ino.
Genetisch kan een ino een zuivere ino zijn, maar ook een donkerbuik bruin grijs pastel ino en alles wat daar tussen zit, inclusief splitfactoren. Uiterlijk verandert er niks, ze zien er eender uit: allemaal ino.

Dus wat je tegen een ino zet dat is niet het allerbelangrijkste, want daar vind je toch niks meer van terug (uiterlijk dan), genetisch kunnen ze alle kleuren gewoon vererven.
Een ino is vaak(!) een relatief kleine (lees: smalle) vogel, dus je moet er een wildkleur, of een donkerbuik of een bruine of een... tegen zetten die een geweldig formaat/model (breedte, kopvorm) bezit, dit om het matige formaat van de ino te compenseren en op te trekken in de nakweek.

Het makkelijkste om model in te kweken is de paring ino man x grote pop met willekeurige kleur. Dit omdat je uit een dergelijk koppel meteen weer ino's kweekt (poppen) en omdat alle andere jongen split ino zijn (split mannen). Met deze jongen die van hun moeder meer model hebben meegekregen kun je weer verder.
Als je nu elk jaar een paring als deze opzet dan kun je je lijn ino's geleidelijk aan qua model op een vergelijkbaar model/type brengen als de huidige TT kwaliteit wildkleuren en donkerbuiken etc.
Je moet hierin even wat tijd investeren en er wat model willen inpompen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 okt 2009, 02:58 
lid

Hans bedankt voor de uitleg.

Groetjes Gerrit

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]