www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 17 jul 2019, 02:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: keuring apeldoorn
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008, 21:57 
lid

wat vinden jullie van de keuring van de zilverbekken in apeldoorn,en dan bedoel ik vooral de stam ino,s die kampioen is geworden.
vond het een beetje te hoog van het goede.
de bleekrug vind ik wel een contrastrijke vogel,maar om nou gelijk 93 punten te geven,idem als boven
groeten wim

Profiel  

Berichttitel: Re: keuring apeldoorn
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008, 00:16 
lid

Ino zilverbekjes ik heb ze gezien, mooie vogels, mochten best een hoop punten hebben ook, maar of het de besten waren, tsja, ik vind van niet.
Met name op model niet, geen onbelangrijk onderdeel.
maarrr, het is ook bekend dat sommige mutanten niet zo heeeel groot zijn, denk even aan de agaat zebravink, soms houdt een keurmeester daar rekening mee, soms ook niet.
Persoonlijk had ik ze misschien wel een prijs gegeven, maar geen goud.

Bleekrug zilverbekjes, eerst even jouw woorden nuanceren, de hoogste 2 hadden 91 punten en geen 93.
Het is een opvallend mooie kleurslag en de keurmeester heeft dit dus ook wel wat soepel beoordeeld, want er zat geen/weinig flanktekening op en het valt te bezien of die tekening er in die kleurslag al dan niet op te kweken valt.
Als achtergrond info, die bleekruggen stammen af van de 2e generatie uit een wildvang vogel die bleekrug was.
Wildvang zilverbekken hebben "nul" flanktekening, dus dat kweek je er niet in twee generaties op.
Dus op zich is 91 verdedigbaar, want 91 is een waardering voor een mooie vogel met nog 1 kleinigheidje...
Je kunt er alleen over twisten of het (vrijwel) afwezig zijn van flanktekening een "kleinigheidje" is of niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2008, 18:21 
lid

hallo,
Persoonlijk had ik ze misschien wel een prijs gegeven, maar geen goud.

dus de smaak van de keurmeester maakt toch wel wat uit bij keuring van de vogels of zie ik het nu verkeerd,heb zelf een voorbeeld van een kweker die de vogels op verschillende tt's had staan werd 2x kampioen met zijn stam rk papegaaiamadines en had 370 en 368 punten echter op derde tt met de zelfde stam resp. 15 en 13 punten minder ik denk dan dat kan toch niet waar zijn.kijk een punt of 3 zou kunnen als de vogels zich niet op zijn voordeligst tonen maar dit verschil is toch wel erg groot.

ik wil niet de keurmeesters in discrediet brengen(want reken maar dat het een pokkewerk is) maar bij zo'n verschil rijzen bij mij de haren ten berge.

m.vr.gr. Harry

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2008, 19:21 
lid

Harry, ik kan alleen voor mezelf spreken.
Ik vind een zilverbekje, een loodbekje, een rijstvogel (m.u.v. de opaal) en een roodkop amadine geen mooie vogels.
Die zal ik dus niet snel aanschaffen.

Maar als ik als keurmeester ergens kom dan wordt mij niet gevraagd "of ik een zilverbekje een mooie vogelsoort vind", maar "of het zilverbekje een mooi zilverbekje is".
Da's toch even een andere benadering.
Als ik het op persoonlijke titel een "klootvogel" vind dan mag dat geen invloed hebben op het keurresultaat.
Als een zilverbekje 92 punten dient te halen omdat die aan de eisen voldoet dan moeten er ook 92 punten gegeven worden.

Maar ik ben er ook heel eerlijk in, als er een algeheel kampioen tropen moet komen uit een volkomen gelijkwaardige, nou laten we zeggen, diamantvink van 93 en een zilverbekje van 93 en ik mag het helemaal zelf zeggen, dan wint de diamantvink.

Over je andere voorbeeld over die stam: dit soort zaken dient de inzender met kopie keurbriefjes te sturen naar de KMV tropen, die kunnen dan bekijken of en zo ja waar er fouten zijn gemaakt. En degene die de fout maakt daarop aanspreken.
Fouten van keurmeesters stilzwijgend in ontvangst nemen is geen oplossing, want de foutenmaker wordt dan niet gewezen op zijn fout en maakt dezelfde fout keer op keer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]