www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 11 dec 2018, 19:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Welk zaadmengsel??
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009, 20:54 
lid

Klopt, Hans. In België noemen we het (plat) witzaad. Kanariezaad zou je op het verkeerde been kunnen zetten omdat het je doet denken aan een mengeling van meerdere zaadsoorten die onder andere aan kanaries wordt gevoerd maar "kanariezaad" is een enkelvoudige zaadsoort. Ook nog kanariegraszaad genoemd.
Keep it simply :-)

Sportieve groeten.
Guido

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009, 22:06 
lid

Ik voer nu sinds een paar maanden een zaadmemgeling voor exoten van VadiGran.
Ik moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben! Het wordt in ieder geval gretig afgenomen door de vogeltjes.

Wat betreft het eivoer voer ik nu geruld eivoer, merk? Wat ik wel weet is dat het door de vogels goed gegeten wordt! En afgelopen seizoen zijn de jongen er perfect mee groot gebracht.
Voor mij dus weinig redenen om van eivoer te veranderen.
Want wat goed gaat moet je nie veranderen toch?!

Verder als we het toch over voeding hebben hebben bij mij de vogels voor de kalkvoorziening altijd beschikking over sepia en krijgen ze geregeld wat eierschalen als we zelf een eitje hebben gegeten!

En in de kweektijd krijgen de vogels nog extra kiemzaad, pinky's, en buffalotjes! De australiërs in mindere mate maar de afrikaantjes wat meer!
Verder hebben ze natuurlijk alijd de beschikking over maagkiezel vermingd met grit!

Zo doe ik het op dit moment.

Freek

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009, 22:41 
lid

Ik geef geen commercieel eivoer maar maak het eivoer zelf. Eén hardgekookt ei, inclusief de eischaal, gaat samen met 4 beschuiten de keukenrobot in en na enkele seconden mixen heb je een vers eivoer wat door bijna alle vogels graag gegeten wordt. De eischaal gaat er mee in omwille van de kalkvoorziening, vooral de kweekpoppen moeten voldoende kalk kunnen opnemen. Ik geef nooit grit apart maar de zandladen worden wel wekelijks ververst van schelpenzand. Aan het eivoer voeg ik nog een klein beetje spirulina van Quiko toe. Mijn eigenmaak eivoer leuk ik verder nog op met afwisselend een beetje diepvries buffalowormen en -pinkies. Eigenmaak eivoer zal verhoudingsgewijs wel minder kleur- en/of bewaarstoffen bevatten. Of je nou een commercieel eivoer voert aan je vogels of een eigen samenstelling/produkt maakt weinig uit, het belangrijkste is dat de kweekvogels het graag opnemen. Dat is de beste garantie dat ze het ook graag aan hun jongen zullen voeren. Observeren, dus.
Sportieve groeten.
Guido

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]