www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is di 19 jun 2018, 06:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Concept standaardeisen Spitsstaartamadine
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 16:41 
lid

Hier voeren we de discussie over de Concept standaardeisen van de Spitsstaartamadine.

Profiel  

Berichttitel: Re: Concept standaardeisen Spitsstaartamadine
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 10:44 
lid

beste gerrit / tc

ik zou wel persoonlijk standaard van de roodbruin- grijs hebben gemaakt omdat er toch al weliswaar enkele zijn geshowd er toch heel wat liefhebbers mee bezig zijn dit geldt ook voor de ino-grijs omdat de standaard toch weer enkele jaren moet meegaan en de ontwikkeling van metname de combinatie met grijs heel wat liefhebbers bezig houdt verwacht ik er een toename van de combo grijze

gr john

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 19:11 
lid

John,
persoonlijk ben ik niet zo blij met de naam roodbruin. Ik zou dat liever isabel willen blijven noemen in dit geval. Als we de isabel nu roodbruin gaan noemen dan krijgen we warmere vogels maar de tekening ( bef-teugel- broektekening) zal niet meer zo donker te krijgen zijn als nu het geval is. Als we iets koudere vogels vragen dan blijft dit wel mogelijk.

Wat betreft een standaardomschrijving van de ino-grijs en grijs-isabel (isabel-grijs) zou ik nog niet beginnen. De feitelijke mogelijkheden van deze mutatie / mutatiecombinatie zijn nog niet geheel duidelijk naar mijn mening. Ik heb bijvoorbeeld nog niet een isabel-grijs man gezien. En ook heb ik de ino-grijs nog niet gezien. Ikzelf heb nu ino's en grijzen en wil van het najaar deze kweeklijn gaan opzetten om ino-grijzen te gaan kweken. Naar mijn mening zal de toekomst moeten leren wat dit gaat brengen. Een aanvulling op de standaard kan altijd nog.

Dat combo grijzen gaan worden gekweekt is onvermijdelijk, maar om nu een goede standaard voorlopig op te stellen voor de roodsnavel grijzen lijkt mij belangrijker. Daarin wordt nu gesteld dat de buik wit moet zijn, is dat wenselijk ?, voor de mantel staat nu zeer licht zilvergrijs. Ik denk dat diep (donker)grijs een betere benadering is.
Maar ook hier geldt naar mijn mening, de toekomst zal leren wat het gaat brengen, als je dan meer inzicht hebt in de mogelijkheden met combnaties in grijs kan je beter dan een standaard opstellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 23:00 
lid

gerrit

wat betreft het rugdek denk ik dat het helder rugdek best wel mogelijk is buikkleur zo dan ook haalbaar zijn . maar we weten wat de grijs mutant doet tel hierbij de ino of agaat (isabel) mutant bij en je komt tot een eind product een aantal jaren geleden heb ik een nieuwe standaard gemaakt over barmsijzen hier zatten of zitten ook vogels welke toen en nu nog nauwelijks te zien zijn maar er is wel een standaard gemaakt en waarom je weet wat de mutatie doet ten opzichte van mekaar deze standaard gaat weer enkele jaren mee en dan zijn er al genoeg combi van grijs enz dus jullie laten ben ik bang een open kans liggen om er meteen op in te springen en er voor de liefhebbers meteen een goede richtlijn mee te geven voor de kweek en je krijgt dan ook niet van al die tussen producten waar straks geen mens meer uitkomt

gr john

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010, 16:45 
lid

roodbruin vind ik geen goede naam voor de huidige isabel, reden heeft Gerrit ook al aangegeven.
een roodbruine is een warme vogel, roodbruin phaeomelanine.
een mooie isabel heeft een zwartbruine keelvlek en broek, dat maakt deze kleurslag zo mooi, noem je ze voortaan roodbruin dan moet je dus ook een warmbruine keelvlek en broek vragen, weg mooie kleurcontrasten.
De naam roodbruin is nu uit de lucht komen vallen omdat er bij de Japanse meeuw een roodbruin mutant bestaat, ja fijn, maar wat hebben wij daarmee te schaften?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010, 16:49 
lid

Grijs en grijscombi's, ja erg moeilijk, Grijs is op zich goed te doen, daar zijn al mooie exemplaren van. Dus aan de hand van die vogels kun je ze omschrijven
De combinaties daarentegen zijn lastig, want die staan nog in de kinderschoenen, dit jaar is er één hele isabel grijze geshowd in Zutphen en Apeldoor en dat was ook nog een pop, mannen zijn bij spitsstaarten de TT vogels, dus ja, weet jij al hoe de isabel grijze man en de bruingrijze man en de inogrijze man er uit komen te zien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 01:09 
lid

Mijn persoonlijke mening over het spitsstaart gedeelte:

Op pagina 5 van 14:
1. Het stuk over "waar ze in de natuur voorkomen etc" wat onder de (internationale) benamingen staat, dat mag van mij weg, da's leuk voor in een boek, maar niet voor in een standaard.
2. Het gedeelte roodbruin. De benaming roodbruin is voor mij onacceptabel, wat het bij de meeuw is zal me een zorg zijn, het is ook geen roodbruine, want de keelvlek en broek (van een goede TT vogel) is niet louter roodbruin.
3. Pastel mutatie bestaat (nog) niet dus weglaten.
4. Albino mutatie bestaat dus eigenlijk wel, dat het geen op zichzelf staande mutatie is, ja OK, maar een selectievorm van de creme-ino mutatie en mogelijk ook de combinatie creme-ino met isabel en/of bruin leveren een albino eindresultaat op
5. Bleeksnavel. de zin "Deze, soms minder soms sterk tot de verbeelding sprekende mutatie" staat me tegen, laten we ons nou onthouden van een waarde oordeel.
Gewoon het stukje "soms....t/m....sprekende" weglaten.

pagina 6 van 14:
1. Donkerbuik is geen mutant maar een modificatie, weglaten dus.
2. Topaas mutatie, op zich is het niet onwaar wat daar staat, maar de Italiaanse topaas is dezelfde als onze isabel.
3. bij formaat staat "minimaal 17cm", dat betekent dus dat de staart nooit te lang kan zijn
4. verder naar beneden bij Staart staat dat van punt 3 er nog een keer "minimaal 3cm verlengd". Toch wordt daar wel op bestraft.
5. bij snavel staat kegelvormig met enkele vraagtekens, dat is een terecht vraagteken want de snavel is beslist niet kegelvorming, maar wat spits.

pagina 7 van 14.
Bij RS wildkleur...
wijnrode gloed dient paarse gloed te zijn. Een spitsstaart is een warmbruine vogel overgoten met een koude paarsachtige tint, dat geeft een bepaald kleureffect waardoor je de kleurwarmte voldoende ziet, maar door de paarse gloed wordt die iets gedempt. Er zijn heel veel spitsstaarten die vooral warmbruin zijn maar de gloed totaal missen of onvoldoende tonen.
Een gordel is een warmbruine vogel, een spitsstaart is dat niet. en als die dat wel is dan is de kleur niet zoals die zijn moet.
Biij GS wildkleur...Er staat diverse keren "koudgrijs of koud bruin, maar een goede geelsnavel is beslist niet koud van kleur
Snavelkleur daar staat okergeel. Is dat wel zo? Okergeel is de kopkleur van een Oranjekop Gould amadine, die is gewoon oranje, en even terug naar de GS spits: die is pertinent niet oranje. Ik heb zelf Geelsnavels die echt geel te noemen zijn, maar die zijn dan dus fout volgens de standaard....
Een Bruine spitsstaart is beslist niet "lichtbruin" maar melkchocoladekleurig, dat is dus geen lichtbruin, komt niet eens in de buurt
Bij een RS bruin is een koraalrode snavel niet haalbaar.
Roodsn Grijs, daar staat bij borst buik en flanken "wit met op de borst een lichte zilvergrijze waas. Belachelijk, dat moet een grijstint zijn en beslist niet "wit"en zelfs niet eens "zo licht mogelijk"ook de mantel en rug en vleugeldekkleur staat "licht zilvergrijs, da's gewoon fout.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 01:22 
lid

pagina 8 van 14:
RS roodbruin (naam onacceptabel)
Dan staat er bij voorhoofd kruin en wang de term roomkleurig, ten eerste is die niet roomkleurig en die term wil ik pertinent niet zien in een standaard, want wie kan mij even vertellen wat roomkleurig is.
Bijna wit? slagroom voor het kloppen? verse geklopte slagroom? slagroom van een dag oud? Koffieroom? Heel rekbaar en dus een hele slechte term voor in een standaard
Bij rug en vleugeldek enerzijds en vleugelpennen anderzijds staan twee verschillende omschrijvingen, in de praktijk is dat één kleur en hetzelfde als de mantel.
de broektekening is beslist niet donkergrijs, maar zwartbruin.
Staartkleur is ook niet donkergrijs
Bij de GS roodbruin komt weer de term "koud" terug, niet mee eens.

Bij de RS creme-ino, let op de schrijfwijze!
er staat aan kopkleur "wit" in de praktijk is dat geen "wit"
Ook hier weer de benaming "roomkleur", diverse malen

En hee, die niet bestaande albino mutatie staat er toch wel in.... ;-)

Pagina 9 van 14: zie de opmerkingen bij de gewone bruine de gewone grijze, de gewone isabel en de gewone creme-ino

Ook over het gedeelte vanaf pagina 10 van 14 heb ik de nodige opmerkingen, komt later.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 09:32 
lid

hans ik was nog niet zover met lezen als jij het hebt gedaan . ik heb alleen even gekeken wat wel en niet in de standaard stond en vindt nog steeds ondanks dat er maar 1 vogel op de show is geweest je er toch een beeld kan vormen hoe de combos in grijs er gaan uitzien nee sterker nog hoe we hem willen gaan zien . er zijn straks wel een hoop problemen uit de wereld als hij als zodanig ook wordt beschreven als je ziet de bewuste vogel in apeldoorn en zutphen wordt ingeschreven als pastel weet niet waar hij uiteindelijk voor is gekeurd . wij als speciaalclub moeten toch in staat zijn om er een denkbeeld bij te hebben en daarmee ook al een stuk vooruit lopen . we kunnen nog altijd aanpassingen doen als er iets niet te bereiken valt of wat dan ook maar hij is er wel al.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010, 10:37 
lid

John, bij mijn weten is die vogel ook als pastel gekeurd.
We moeten die grijscombi's inderdaad wel opnemen. Wel met de nodige mitsen en maren.
Want de toekomst voorspellen is niet iedereen gegeven, mij niet in ieder geval.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]