www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 14 nov 2018, 15:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe hou je je vogels in topconditie tijdens tt seizoen
BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2011, 22:45 
lid

Hoi
hoe houden jullie je vogels in topconditie tussen de tentoonstellingen door ?
alleen in een broedkooi , of met meerdere .
of laten jullie ze in de tt kooien zitten ,of met z,n alle in een grote vlucht .
en hoe voorkom je dat ze in de rui vallen doordat het tijdens een tt warmer is of langer licht . :idea:

zomaar een paar dingen die ik me afvroeg :geek:

jan

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoe hou je je vogels in topconditie tijdens tt seizoen
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011, 03:28 
lid

Jan van Roekel schreef:
Hoi
hoe houden jullie je vogels in topconditie tussen de tentoonstellingen door ?
alleen in een broedkooi , of met meerdere .
of laten jullie ze in de tt kooien zitten ,of met z,n alle in een grote vlucht .
en hoe voorkom je dat ze in de rui vallen doordat het tijdens een tt warmer is of langer licht . :idea:

zomaar een paar dingen die ik me afvroeg :geek:

jan

Oei Jan, wat een hints geef je daar weg over je ideëen over het in conditie houden van TT vogels.....
Meen je dat echt? Zo ja, dan moet er nog wel heel wat gebeuren Jan....
Ik kan nu een verwijzing maken naar het algemene niveau van die ene afdeling waar je lid bent, en dan bedoel ik niet de kwaliteit van de vogels op zich, want die is best wel goed, maar wel hoe ze daar over het algemeen gebracht worden. Ik hoop dat je die hint mijnerzijds snapt.
Keurmeesters hebben daar een opmerking over, want het is beslist geen verschijnsel wat alleen daar voorkomt, ze zeggen dan: ze zijn gisteravond weer met de stofzuiger gevangen. In zeer ernstige gevallen hebben we het er over dat ze met de buks zijn gevangen, da's dan de overtreffende trap van de stofzuiger (Hint: da's dus de trap van Bart)
De keurmeester neemt een vrije dag om vogels te keuren, maar wel graag vogels waaraan enige aandacht is besteed, teveel inzenders en soms hele verenigingen denken dat wij graag "aantallen" keuren, nou liever wat minder vogels waar de keurmeester "de punten kwijt kan" dan op shows waar de avond ervoor de hele voliere is leeggeschept. Daar wordt de keurmeester echt niet vrolijk van.

Terug naar je vraag.
Het ligt er wel aan hoe lang je ze "werkloos" wilt laten zitten, stel je wilt ergens midden oktober naar een show en daarna alleen nog maar naar Apeldoorn, ja, dan kun je ze beter na half oktober loslaten in een grote vlucht of in een ruime kooi met niet teveel companen.
Hoe meer vogels op een kluitje hoe meer er geplukt wordt en een geplukte vogel, ook al is het maar ietsjes zal niet meer boven de 90 uitkomen, en dan moet het verder een hele goeie zijn ook nog.

Dus: je moet je vogels gaaf brengen, dat betekent in bezit van (bijna) alle veren en dat bereik je alleen maar als je ze apart opkooit.
Sommige soorten die bekend staan om hun sociale vaardigheden (niet plukkende soorten als bijv zilverbekjes) die kun je nog wel eens samen huisvesten, maar ook daar is het beter om ze apart te zetten.
Er zijn soorten die prima in een TT kooi kunnen (zebravinken, ceres, gordel, bichenow, bins, dorn) maar er zijn er ook die daar volstrekt ongeschikt voor zijn.
Spitsstaarten dat gaat niet in een TT kooi omdat ze dan hun verlengde pennen knikkken en vervolgens breken, die moeten in een ruime kooi, bijv een broedkooi van 50x30 waarin de stokken zo zitten dat hun staart de zijkant van de kooi niet raakt.
Diamantvinken gaat meestal ook niet in een TT kooi want die vervetten heel snel, iets ruimer zetten en gerantsoeneerd voeren.
Papegaai amadines is soms wel mogelijk in een TT kooi, maar sommige driekleur en forbes mannen worden ook snel vet, en anderen zijn zo druk dat ze constant aan de spijlen hangen en dus hun staart beschadigen.

Jan, ik heb je al eerder een keer gemeld dat ik je spitsstaarten mooie vogels vond, maar ze kwamen toen totaal niet tot hun recht door kromme en andere schots en scheve staarten, da's jammer want het waren mooie vogels met een mooie heldergele snavel, maar met zulke staarten wordt het niks.
Je moet ze wel met rechte staarten brengen, ja allemaal, en dat kan ook hoor, kijk een verlengde pen die een keer afbreekt dat kan gebeuren, maar 15 vogels waarvan er zo goed als géén één rechte verlengde pennen heeft, ja dan wordt het lastig.

Rui door de TT, andere daglengte of temperatuur....
Ja daar kun je maar weinig aan doen, er zijn er die met uienwater aan de gang gaan, ik laat ze meestal gewoon in de rui vallen (gebeurt bij tropen niet zoveel, is meer een probleem bij diamantvinken en zebravinken) als je genoeg opgekooid hebt zitten dan is er altijd wel een vervanger in topconditie.

Verder: zorgen dat je de ruipuntjes weggewerkt hebt, met pincetje het witte hulsje kapotknijpen.
Sanveltje poetsen met iets vets (vaseline, baby olie)
Hele ruwe snavels afkrabben met een mesje zodat het glad is en daarna invetten.
poten schoonmaken, geen vogels met "klompen aan" brengen.
voetring schoonmaken, staat slordig.
Pootjes kun je ook iets invetten
Je kunt echt heel veel verdienen aan een vogel, zelf bedoel ik, die 92 punten dat kun je ook bereiken als je er een beetje aandacht aan besteed, de keurmeester waardeert dat meestal wel.
Het verschil tussen 90 en 92 is kleiner dan het verschil tussen 88 en 90, misschien wat cryptisch, maar denk hier maar eens goed over na....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011, 03:43 
lid

Niet te persoonlijk nemen, maar het is wel zo dat de inzender zelf ook wel het e.e.a. moet doen om tot resultaat te komen, het komt niet aanwaaien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011, 18:00 
lid

Hoi Hans
Ik vang de vogels 2,5 week van te voren uit ,dan was ik ze en gaan ze de tt kooi in .
Om de paar dagen besproei ik ze met een plantenspuit , en 1 dag van te voren gaan ze in een schone tt kooi ,
Maar het gaat mij meer om de periode tussen de shows op te vangen , vandaar mijn vraag .
De vogels die in ochten zaten kregen puntaftrek voor : conditie , kan ik me in vinden ,want ze hadden inderdaad wat ruipuntjes op de borst.
Ook kreeg ik puntaftrek voor : bevuilde poten , oke als je heeeeel kritisch kijkt ( en dat hoort een keurmeester te doen ) dan was daar wel wat voor te zeggen .
Wat ik wel onbegrijpelijk vond is dat de vogels bestraft werden op snavelkleur , deze is bij al mijn vogels zuiver okergeel . :x
Dus in apeldoorn hoop ik dat bevestigd te krijgen. ;)
De kromme staarten waar jij het over hebt .,had ik geen opmerking over ,omdat deze tijdens het keuren en de opening recht waren , Toen ik de vogels echter op zaterdag ophaalde ,zag het er niet meer zo stak uit .,

Maar met de antwoorden die je gegeven hebt , daar kan ik wel wat mee , dus bedankt :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011, 00:39 
lid

Hallo
Mijn naam is Kees van der Wegen en ik beken ik ben geen lid van de spaap.
Nu bezoek ik wel regelmatig de site en zie dan ook dat diverse mensen vragen hebben en het ook leuk vinden dat daar een antwoordt opgegeven wordt of dat er eventueel een discussie wordt opgestart.
Allemaal met één doel eigenlijk het nog meer genieten en bijleren van de hobby.
Ook zie ik nog wel eens oproepen van iemand waarop niemand reageerd kortom er ligt nog een weg voor ons open.
Maar als je dan een keer wat vraagt op de site en je wordt op een schoolmeester manier teruggestuurt naar je schoolbankje dan denk ik dat de volgende liefhebber zich eerst achter de oren krabt voordat hij ook een vraag durft te stellen.
Als ik het goed begrijp moet eerst mijn hok goed schoon zijn, mijn vogels op de tt mogen geen gebreken hebben en als ik aan deze voorwaarden voldoe mag ik, het zei uiterst voorzichtig vragen gaan stellen op de site.
Of zie ik het helemaal verkeerd.
groetjes Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011, 01:01 
lid

c vd wegen daar ben ik het helemaal mee eens
ik zit hier ook op het forum om er wat van te leren
ook ik ben geen spaap lid
maar elkaar helpen staat bij mij hoog in het vaandel
je bent colega kwekers maar ook concurenten van elkaar
maar toch help je elkaar
mijn doel is ook weer in een paar jaar wweer aan de top te komen
met mijn gordels
daar ga ik voor
dus jullie zien me nog wel binnen een paar jaar aan de top in apeldoorn

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011, 04:14 
lid

Lid worden van de SAP&PA is voor sommige mensen het equivalent van de verkoop dan één Gordelgrasvink,

Het is nu 17 december, het bericht met de vraag dateert alweer van 14 december, dus er is voor een ieder gelegenheid geweest om met iets inhoudelijks op deze vraag te komen.....
Helaas was de vraag blijkbaar zo moeilijk dat werkelijk niemand (buiten deze schoolmeester) een antwoord heeft.
Het is natuurlijk ook wel een heel moeilijke vraag, want er zijn hier verder helemaal geen mensen die wel eens aan een TT meedoen.

Toch wel bijzonder dat het altijd weer dezelfde is die met inhoudelijke reacties komt, de rest is blijkbaar niet geïntresseerd om hun kennis te delen. Top secrets moeten blijkbaar top secret blijven, maar wel zeuren als een ander een duidelijke mening geeft.

Maar goed, omdat ik de beroerdste niet ben zal ik nog even ingaan op hetgeen Jan als reactie hier neer heeft gezet.
En dan verdwijn ik tot, eeh laten we zeggen, 15 januari van deze site en dan mogen anderen eens een maandje de antwoorden gaan verzinnen.
Het zal wel flink stilvallen hier.
Succes heren.

Jan van Roekel schreef:
Hoi Hans
Ik vang de vogels 2,5 week van te voren uit ,dan was ik ze en gaan ze de tt kooi in .
Om de paar dagen besproei ik ze met een plantenspuit , en 1 dag van te voren gaan ze in een schone tt kooi ,
Maar het gaat mij meer om de periode tussen de shows op te vangen , vandaar mijn vraag .
De vogels die in ochten zaten kregen puntaftrek voor : conditie , kan ik me in vinden ,want ze hadden inderdaad wat ruipuntjes op de borst.
Ook kreeg ik puntaftrek voor : bevuilde poten , oke als je heeeeel kritisch kijkt ( en dat hoort een keurmeester te doen ) dan was daar wel wat voor te zeggen .
Wat ik wel onbegrijpelijk vond is dat de vogels bestraft werden op snavelkleur , deze is bij al mijn vogels zuiver okergeel . :x
Dus in apeldoorn hoop ik dat bevestigd te krijgen. ;)
De kromme staarten waar jij het over hebt .,had ik geen opmerking over ,omdat deze tijdens het keuren en de opening recht waren , Toen ik de vogels echter op zaterdag ophaalde ,zag het er niet meer zo stak uit .,

Maar met de antwoorden die je gegeven hebt , daar kan ik wel wat mee , dus bedankt :)

2 1/2 week is m.i. te kort, ruipuntjes van de (geplukte en dan dus terugkomende) contourveertjes komen door na pak 'm beet 2 weken, dus dan moet je erg veel poetsen aan koprui vaak.
Dus beter is wat eerder.
Persoonlijk hou ik minimaal 6 weken aan, omdat staart en de binnenste vleugelpennen wel zo ongeveer die tijd nodig hebben om aan te groeien.
Bovendien duurt het ook vaak even voor een vogel de gewenste breedte heeft, da's een conbinatie van goed model en een beetje vet aanzet.
Te vet is niet goed, maar een goede TT vogel is net niet vet.

Vuile poten kun je dus zelf verdienen hè, da's niet nodig.
Snavelkleur van jouw geelsnavel spitsen was zonder meer goed, dus dat is idd onbegrijpelijk.

Verder, ik ben op de avond vande keurdag in O. op de TT geweest en toen waren (lang niet) alle staarten recht....
Dat ze gaandeweg de week iets minder strak zitten dat snap ik, maar er zullen er ook een paar tijdens de keuring niet strak gezeten hebben.

Over de tussenliggende tijd tussen TT's in daar heb ik een paar tips en hints voor gegeven. Spitsstaarten kunnen dus niet in een TT kooi opgekooid worden, dan heb je binnen no-time afgebroken verlengde pennen en dat duurt langer dan 6 weken voor die weer terug zijn.
Het is een soort waar je alleen de mannen van hoeft te brengen, poppen die zijn kleiner en minder van tekening dan mannen, dus een pop verliest het altijd van een mooie man.
Spitsstaarten moeten echt in wat ruimere kooien waarin ze met de staart "vrij" zitten van de zijwand. dus minimaal een 40x30cm (broed)kooi.
Samen huisvesten? Soms gaat het een hele poos goed, maar meestal begint het toch wat te vechten en te plukken na verloop van tijd, dus moeten eigenlijk wel apart. Wat wel kan is een kleurmeeuw of een zilverbekja en een spitsstaart samen in 1 kooi opkooien, die blijven vaak wel van elkaar af.
Regelmatig badwater geven, zelf laten badderen is vaak beter dan sproeien, want dan wordt het een zooi in de kooi, en als je zand gebruikt dan koekt dat snel aan de poten (vuile poten soms ook vuile onderzijde van de staart, allemaal extra werk)

Ik vond jouw geelsnavels over het geheel genomen mooie vogels, maar ik verdien aan zulke vogels wel een punt of 2 gemiddeld t.o.v. hoe jij ze daar had zitten.
Dat moet je niet als een drama zien, ik loop al ietsje lange mee dan jij, maar een beetje meer (top)conditie maakt wel het verschil tussen wat je nu had (aardige waarderingen) en een echte topwaardering, want die zat er bij individuele vogels zeker wel in.

Dus ook even de snavels een likje olie/vet erop en de staarten even door warm water halen, dat geeft al veel meer resultaat.
Verdere info nodig? Tot 15 januari per mail.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011, 12:25 
lid

HansvdWeerdhof schreef:
Lid worden van de SAP&PA is voor sommige mensen het equivalent van de verkoop dan één Gordelgrasvink

Dit snap ik niet. Heb het op moeten zoeken en dan kom ik aan het volgende

Lid worden van de SAP&PA is voor sommige mensen het gelijkwaardige van de verkoop dan één Gordelgrasvink.

Hopelijk krijg ik antwoord voor 15 januari

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011, 14:39 
lid

Hoi alle
Kees en Erwin , bedankt voor jullie reacties maar ik ben zeer verbaasd over jullie reactie , ik heb dit helemaal niet zo ervaren .
als ik een vraag stel op dit forum , weet ik dat er altijd iemand reageert , juist ja.......Hans
ik ken hans persoonlijk , en deze is nooit te beroerd om tekst en uitleg te geven , maar dan wel zoals het is , zonder het mooier te maken dan dat het is .
Ik kweek nu ongeveer 5 jaar vogels , Hans daarintegen al 100 jaar ;) dus als het dan lijkt alsof hij reageert als een schoolmeester ( keurmeester ) dan mag dat wat mij betreft .

Of iemand lid is van de sap&pa moet ieder voor zich weten , wat Hans bedoeld is dat je het voor het geld niet hoeft te laten ,nl € 17,50 per jaar ( ongeveer de prijs van een gordelgrasvink )

Hans .... als je een vraag stelt ,of een reactie geeft , kan het zo zijn dat mensen dit anders uitleggen dan dat jij bedoeld . zo krijg een een discussie , daar is een forum ook voor bedoeld denk ik .
bij deze wil ik je ook vragen om gewoon door te gaan met reacties te geven op dit forum ,anders word het inderdaad een stuk stiller hier ben ik bang van . :(

Ik hoop dat de lucht nu weer een beetje geklaard is ,

dan kunnen we nu weer verder waar we gebleven waren ,nl onze gezamenlijke hobby :lol:

gr jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011, 19:51 
lid

Hoe doen wij het, plusminus een week of 7 voor de eerste Tentoonstelling vangen we de vogels uit de buitenvoliére en worden ze binnen geplaatst in TT kooien, dit doen we soort voor soort eerst dus alle ceresamadines daarna alle meeuwen enz, hier blijven ze twee dagen in staan we zoeken dan onze kweekvogels en onze TT vogels uit wat er dan overblijft gaat in de verkoop. De vogels die uitgekozen zijn om diverse TT te bezoeken gaan bij ons in broedkooien van 60 cm , zoals hier ook al verteld is (Hans) om meer body te krijgen (wel heel belangrijk een iel vogeltje op de TT zal nooit geen kampioen worden) we voeren in deze periode het percentage witzaad ook iets op in ons voer APV van v Himbergen naarmate de TT naderd krijgen de vogels meer eivoer en diepvries pinky,s in die 6 á 7 weken kun je ook zien dat de vogels rustiger worden in de broedkooien. Opkooien in TT kooien doen we nooit ze gaan zo uit de broedkooien naar de TT's, we laten de vogels wel baden in zout water, door het zout gaat de vet laag van de veren en de vogels poetsen daar na hun veren weer goed om ze weer intevetten zo krijg je mooie glanzende veren de laatste twee weken geen zout meer in het badwater doen, het invetten van de snavels en poten begin ik niet aan, ik pak de vogels voor de TT zo weinig mogelijk in de handen, Al er een veer uitgaat vooral bij de ceresamadines zie je direckt een onderbreking in het stippen patroon en kun je het wel vergeten. over het algemeen krijg je van een keurmeester haast nooit geen opmerkingen over de poten ,wel over een te ruwe snavel hou dat dus wel in de gaten Om ze goed in conditie te houden tussen de TT doen wij verder niet veel bijzonders voor, als ze terug komen gaan ze weer in de broedkooien en hopen we maar dat ze niet in de rui vallen, een ui in het drinkwater heb ik ook al wel eens een keer gedaan maar of het helpt, geen idee, ik doe het nooit meer. Zorg in ieder geval er voor dat alles een mooi verzorgt geheel vertoont dus ook dat de TT kooi mooi schoon is. Onze Onderlinge TT is achter de rug nu op naar Apeldoorn (Als de conditie goed blijft :lol: ) Dit alles (zie voeding enz)en nog veel meer(logboek) is ook te lezen op onze site.

Gr Harm Berend
Onze Site: http://www.grimmius.tk

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]