www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is vr 25 mei 2018, 05:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe hou je je vogels in topconditie tijdens tt seizoen
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011, 22:38 
lid

hallo allemaal ik zit ook niet op het forum om vogels te verkopen breng mijn vogels altijd nar geldof of atc of andere liefhebers hier in de buurt heb er in de jaren 1 verkocht via dit forum
mijn ervaring met het houde van top condietie
ik heb zelf gordelgrasvinken
ik doe mijn vogels een paar maanden voor de schow in broedkooien
dan kijk ikze naar om pennen te pluken als dat nodig is
en doe ze een week of vier van te voren in tt kooi
als je de jonge vogels als ze net zelfstandig zijn een weekje in een tt kooi met een paar bij elkaar doet is dat niet nodig 6 of vier weken van te voren
want ze zijn dan al gewent aan de ttkooi en kan het volstaan met 2 weken in de tt kooi
ik spuit ze 1 keer per week met gloeiend heet water met plantenspuit en kijk ales goed naar pootjes goedn schoon maken enz tt kooi maak ik elke week schoon
en ze zitten dan bij mij op ongeveer 14 graden
en ik kreeg ze niet goed in condietie
mijn vogels hadden dan ook maar in de eerste schow 86 enn 87 punten
toen heb ik ze een week in de huiskamer gehad warmer en ze kwamen veel beter in conditie
toen scoorden ze alemaal 3 tot 4 punten meer
ik heb nooit niet zon last dat ze erg in de rui gaan dat gaat bij tropen toch niet zo snel
maar ik schow nu niet meer en ben weer gaan kweken
heb er al 10 op stok en weer 4 koppels met eieren voor de tweede ronde alemaal natuurbroed
dus het gaad al veel beter dan andere jaren
groetjes erwin van beek
ps

hhh
hans je hebt ook gelijk dat jij altijd reageerd en ik ben daar ook je erg dankbaar voor zal proberen ook meer te reageren

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 11:02 
lid

Allereerst: Erwin en Kees, gewoon lid worden en volgend jaar met onze regioshow in Almkerk meedoen ;)

Ik zet mijn gordels ook ong. 4 tot 6 weken van te voren in een tt kooi. Spitsstaarten 2 weken.
Wat ik wel doe met mijn spitsstaarten is 10 weken voor de eerste show de staart eruit trekken. Uit ervaring heb ik geleerd dat er dan veel minder kans is dat een of allebei de verlengde staartpennen er tijdens de show-tijd uitvallen. Ik laat de vogels in de tt kooi naar een ander tt-kooitje (zonder bodembedekking) wippen en daar sproei ik ze nat. Ook met gloeiend heet water. Door de fijne verneveling is het water op ong 30cm al aardig afgekoeld. probeer maar met je hand. :idea:
Verder poets ik altijd de snavels met baby-olie of margarine. Als ze ruw zijn schuur ik ze eerst op met een heel fijn (240) schuurpapiertje :o . (ja echt!) Het lijkt bij een spitsstaart alsof je het rood eraf schuurt, maar na het invetten glimpt de snavel als nooit te voren. Probeer het maar eens op een vogel die niet naar de show hoeft en die erg ruw is, je zal verbaasd staan !!
Ik gebruik geen uienwater ofzo, alleen als ze terug komen van een show geef ik vitaminen door het water. (een dag of 3)
Ik moet zeggen dat ze bij mij altijd wel aardig strak zitten. De temperatuur in mijn hok is tussen de 14 en 17 graden. Liever 17 dan 14 want het baasje vindt het ook wel lekker als ie niet in een al te koud hok stapt om te voeren. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011, 23:05 
lid

Hoi
Hans schreef over de spitsstaarten , dat je staarten even door het warme water moet halen . :idea:
Worden ze daar recht van ,of heeft het een andere reden om dat te doen ????

gr jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2011, 10:19 
lid

Hoe doe ik het:
- Ben onderwijzer en dus in de zomer zes weken vrij. Ik kooi in die zes weken zoveel mogelijk vogels op die mijns inziens eem Tt kunnen opfraaien. Ze zitten dan gedurende een aantal weken (verschilt per vogel) in de 'oefenkooien'. Omdat ik een ochtendmens ben zit ik dan 'smorgens terwijl de rest van mijn gezin nog op bed ligt (half 6 tot ik denk dat ze wakker zijn) met een groot glas thee en roggebrood met leverworst te observeren. Zingt er één, dan heb ik dat ook meteen gezien, zingen ze na die periode niet weet ik zo goed als zeker dat het geen man is. Natuurlijk kan ik niet van afstand zitten te kijken en dus ben ik al vrij snel op enkele centimeters afstand aan het bestuderen. Pak ook nog eens regelmatig de kooi in de hand. Kortom de vogel is veel gewend. Daarbij is een spiegeltje ook nog wel eens handig om een bepaalde houding te krijgen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
De vogel moet dus zeker één TT relaxed in zijn 'vakantiehuisje' kunnen doorbrengen. Komen ze terug, ja dan kan er een probleem zijn met licht en temperatuur. Veel kwekers hebben de vogels warm zitten, ik niet, maar dat heeft bij mij nog nooit problemen gegeven. Ze zijn de lagere temperatuur gewend en pakken dit snel weer op. Lichtlengte is natuurlijk lastiger, ik kan mijn vogels apart van de overige vogels extra licht geven, moet ik natuurlijk wel weten hoeveel licht ze hebben gehad op de TT, maar dat komt niet op een halfuurtje meer of minder aan. Als het maar geen 'afbouwen' wordt.
Dan kan het zijn dat je lovebirds hebt (ik wel enkele) die worden gek op een TT, moeten een maatje hebben (de mijne wel tenminste) en komen dus terug als zaten ze in een isoleercel. Ja, ook als ze getraind zijn. 8-)
Ik schrijf niet op veel TT in, hooguit twee per vogel (afdeling en gewest of district), dan weet ik of ik op de goede weg ben. Mijn vogels zijn geen verlengstuk van mijn ego, ik hoef niet die ene kampioen overal te showen. (Of raak ik hier al een gevoelige snaar, want dat is niet mijn bedoeling). Ik denk namelijk dat een show voor de vogels niet eerste keus zal zijn, lekker in de eigen veilige omgeving met de bekende individuen of geliefde(n) om hen heen daar zijn ze op hun best. Zo gaat het ons toch ook. :mrgreen: Bekijk de vogel en maak je keus of hij/zij het prettig vindt zou ik zeggen.

Nou even wat anders: :cry:
De vragen die worden beantwoord worden van uit het lerende oogpunt beantwoord, niet belerend. Misschien is het goed om eerst in de spiegel te kijken als dat belerende gevoel er is. de interpretatie (uitleg) van de woorden van een ander zeggen namelijk vaak meer over jezelf dan over de ander. Vond deze site drie dagen geleden, ik ben er van onder de indruk (en met mij meerdere). Blijf positief denken en we blijven er van onder de indruk. :ugeek:
Tip in deze, bekijk de site, nadat je de vogels bekijkt, dan is alles namelijk leuker. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011, 09:16 
lid

Kijk van zulke positieve verhalen word ik nu blij.
Niet iedereen heeft dezelfde intensie, wat vogels houden betreft.

Ik zit zomers ook graag met de beentjes omhoog, lekker met een bak koffie de vogels te observeren.
En iedereen doet het anders, en wie wat wil overnemen van een ander is prima.
En een vraag stellen kan, en tips geven is altijd welkom, en iedereen moet voor zichzelf weten wat ze daar mee doen.

Een mooi verhaal Gerrit, ik post niet veel hier, maar wilde wel even reageren hier op.

Grtjs
Marco

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011, 13:22 
lid

ik ben het helemaal met Marco (en dus met Gerrit) eens.!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]