www.prachtvinkenforum.nl

Forum van de Speciaalclub Australische Prachtvinken & Papegaai Amadines
Het is wo 22 aug 2018, 01:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gordelgrasvink
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 01:33 
lid

Wat is de beste maand om te beginnen met de kweek om zo de jongen mooi op kleur en formaat te hebben voor de tt. In onze omgeving beginnen de tt zo eind november en eindigen zo half december. Afgelopen jaar was ik vrij vroeg begonnen vond ik. In november had ik al jongen in het nest liggen. Ik heb voordat ik met gordels en bichenows begon met waterslagers gekweekt. Daar heb ik toch aardig mee in de prijzen gezetten. En begon altijd dat ik zo begin eerste a tweede week van maart jongen in het nest had liggen. De eerste tt begon in eind november en de laatste was dan eind januari. Reed toen stad en land af met de vogels. Ik kweekte toen zo'n ruim 100 jongen in een jaar met twee broedronde met zo'n 20 poppen. En dan was maart vroeg genoeg voor om te beginnen met kweken. Maar ben met deze soort gestopt vanwege mijn werk. Omdat de vogels getraind moeten worden voor de zang. En daar ging zo'n vijf uur op een dag in zitten. En dat om de dag. En dan ook nog dagelijks voeren en water geven en kooien schoonmaken. Ik werk veel s'nachts gelukkig. Maar ik zag zo een maand of vier a vijf men bed niet zoveel. En bij de gordels en bichenows gaat het om kleur en formaat. Dus al met al. Wat is de mooiste tijd om met deze soorten te beginnen met kweken. Ik hoor het graag. Gr Gerwin

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 10:58 
lid

komen ze bij mart van de zande van daan die heeft ook maskeramedines volgens mij groetjes erwin ikvond het al zon rare voel maar dacht dat het aan de foto lag

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 12:47 
lid

Ja ze komen bij v/d Zande vandaan. Maar heb nog geen bericht van hem gehad. Maar ik zit te twijfelen. Ik kan nu zeven onverwante koppels vormen met de jongen en oude vogels. Is het nou wel verstandig om de jongen die ik heb gekweekt in november en januari, om die op de tt bij mij in de vereniging voor 1 x mee te spelen. Of kan ik ze beter thuis houden om er goed mee te kunnen kweken. Zodat ik volgend jaar meer jongen heb vanwege eventuele uitval of iets dergelijks. Volgend jaar ga ik dan toch weer proberen als ik genoeg jongen gekweekt hebt op meerdere tt's mee te spelen. Ik was ook van plan om lid te worden van de speciaal club. En wat is nou de beste tijd om met deze soort te beginnen met kweken. Ik hoor graag wat van jullie wijsheid. Gr Gerwin

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 14:28 
lid

je kan wel gewoon spelen dan zijn ze als het goed is in de goede conditie om er mee te kweken
wel opletten dat ze dan niet te vet zijn anders lukt het niet dan moet je ze eerst op rantsoen zetten en dan gaan kweken

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 14:32 
lid

januarie februarie is goed hoor om te beginnen ze hebben
ik heb er bij die in februari geboren zijn ze zijn die al erg mooi zijn een maand of 8 oud dan zijn ze echt wel groot genoeg en klaar om mee te schowen

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2015, 02:57 
lid

Hallo Erwin. Bedankt voor de info. Dat gaat wel goed komen denk. Maar wat zeggen andere hier van. Of is iedereen het met Erwin eens. Het zou leuk zijn als ik volgend jaar wel genoeg jongen kweek om ook mee te kunnen spelen op bijvoorbeeld de speciaal club. Dan kan ik kijken waar ik me zelf bij moet schafen om me zelf te verbeteren. Want alleen de vogels thuis houden leer ik niks mee natuurlijk ha ha. En bij ons in de vereniging zit er niet zoveel kwekers die gordels kweken. En als er dan 1 of 2 zitten zijn het geen forse vogels en ook best wel flets van kleur. Maar ja dat is mijn menning natuurlijk. En dat voor iemand die net om de hoek kom kijken.
Nou ik ben benieuwd hoe iemand anders er over denk. Ik hoor het graag. Gr Gerwin

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015, 22:21 
lid

Idd. Ik begin meestal ook pas in januari of februari. Gaat prima.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015, 07:01 
lid

Oké bedankt voor de info. Ik had vorig jaar in november al jongen liggen in het nest. Dus dat was best vroeg dacht ik zo. Maar dat kwam toen, toen ik ze ophaalde in eind oktober dat ze daar al op volop licht zaten. Dus er zijn er al een aantal negen maanden oud nu en een aantal zeven tot acht maanden oud nu. En die vogel wat op de foto staat doe ik gewoon weg. Weet immers niet hoe die zo heeft kunnen worden. Dus zou niet weten wat ik er mee moet. De bichenowtjes heb ik nou mooier op kleur als vorig jaar. Toen kreeg ik 91 bij twee en 90 punten bij de andere twee. Er stond toen op de keurlijsten dat ze allemaal veel te licht van kleur waren. En dat was ook zo. Maar dat kwam omdat ik de gehele dag de lampen aan had bij de vogels. En heb dat dit jaar maar is niet gedaan. Dus ben benieuwd wat ik daar nu voor punten mee krijg. Ik zit nu te denken om vijf bichenows en drie mannen gordels mee te gaan spelen op 19 november. Gr Gerwin

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]